قوانین معاملات ملک

قوانین معاملات ملک

چکیده محتوای صفحه

قوانین معاملات ملک

قوانین معاملات ملک را تا چه اندازه می شناسید؟ این نکته را به خاطر داشته باشید که در معاملات ملکی معمولاً اصول و قواعدی وجود دارد که اگر به درستی مورد بررسی قرار نگیرند، صد درصد آنچنان که باید و شاید نمی توان نسبت به مسائل حقوقی مطمئن بود.

بیشتر بخوانید: تنظیم اجاره نامه چگونه است؟

بررسی سابقه مالک در قوانین معاملات ملک

بررسی سابقه فروشنده یکی از مهمترین قوانین معاملات ملک به شمار می آید. برخی از فروشندگان ممکن است زمانی که مدارک شناسایی خود را ارائه میدهند، مالک باشند یا وکالتنامه رسمی را ارائه دهند. متأسفانه اکثر مشکلات حقوقی که برای خریداران به وجود می آید به خاطر بی توجهی به چنین قانون مهم در معاملات ملکی است. شما چه بسا حوزه اختیارات وکیل را باید بررسی کنید تا مشکلی در عقد قرارداد به وجود نیاید. شاید برخی از بندهای معامله در حوزه اختیارات وکیل نباشد و به همین دلیل، بعداً برای شما ایجاد مشکل کند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که چنانچه ملک ورثه ای باشد، شما باید رضایت تمام وراث را برای خرید ملک در نظر بگیرید. چنانچه یکی از ورثه قصد فروش داشته باشد، باید گواهی و وکالتنامه ای مبنی بر رضایت دیگر ورثه را هم ارائه دهد؛ همچنین نامه انحصار وراثت را باید به صورت کتبی تحویل شما دهد.

بررسی سند ملک

در قوانین معاملات ملک بررسی سند ملک، یکی از مهمترین قوانینی است که باید مورد توجه قرار داد. توجه داشته باشید که در قانون ثبتی، سندهای ملکی با دسته بندی متفاوتی جای میگیرند. برای اینکه بتوانید وضعیت سند رسمی را به بهترین شکل ممکن بررسی کنید، باید به دریافت کد رهگیری توسط سیستم اسناد و املاک کشور بپردازید.

توجه داشته باشید که می‌توان در وضعیت‌های مختلفی سند را مورد بررسی قرار داد. ممکن است سند در رهن بانک، نهاد و یا شخص خاصی قرار گرفته باشد. این وضعیت را هم باید در نظر بگیرید که به عنوان ضمانت در رهن بانک قرار دارد. در برخی شرایط مراجع قضایی سند ملک را توقیف می‌کنند و به همین خاطر، در معاملات ملکی شما باید نسبت به آزاد بودن سند ملک، اطلاعات کامل را از مراجع معتبر به دست آورید.

تطابق مشخصات سند و ملک در قوانین معاملات ملک

بعد از بررسی سند با توجه به قوانین معاملات ملک شما باید مشخصات سند را با مشخصات ملک تطبیق دهید. بدین ترتیب که بتوانید از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری به عمل آورید. مواردی مانند کد پستی، پلاک ثبتی، حدود اربعه و نشانی کامل ملک همگی باید تطبیق کامل بین مشخصات سند و مشخصات ملک داشته باشند. در غیر این صورت شما را با مشکلات ریز و درشت بسیار زیادی روبرو خواهد کرد.

تطابق مشخصات سند و ملک در قوانین معاملات ملک

نحوه تنظیم مبایعه نامه

در مورد تنظیم مبایعه‌نامه املاک هم در قوانین معاملات ملک مواردی را باید مد نظر قرار داد. شما قبل از تنظیم مبایعه نامه باید هویت خریدار را مورد بررسی قرار دهید، یعنی مدارک شناسایی معتبر را برای احراز هویت طلب کنید. در برخی از شرایط شاید خریدار قصد وام گرفتن داشته باشد که شما باید شرایط آن را نیز در نظر بگیرید. برای مواقعی که پایانکار قدیمی است برای ارائه پایان کار جدید تنظیم سند رسمی مالک از موارد کلیدی در تنظیم مبایعه‌نامه املاک به شمار می‌آید. این نکته را به خاطر داشته باشید که در قرارداد باید کلیه تجهیزات و لوازمی که قصد دارید در زمان تحویل به خریدار ارائه دهید را باید ذکر کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری به عمل آید.

مبایعه نامه به سندی عادی گفته میشود که در آن ملک در برابر وجه مشخص، به فروش می رسد. در این میان، در مورد زمان و مکان ملک و شیوه پرداخت یک سری توافقات صورت می پذیرد که در مبایعه نامه در مورد آن صحبت می کنند. این سند توسط مأموران رسمی باید تنظیم نمی شود و به همین دلیل، یک سند عادی محسوب می شود و بعد از مبایعه نامه و قبول شرایط بهتر است سند رسمی هرچه سریع تر تنظیم گردد تا از بروز مشکلات حقوقی بتوان جلوگیری به عمل آورد. در این مواقع ما به شما مشورت با مشاورین حقوقی و املاک را توصیه می کنیم.

 سخن پایانی

در مورد قوانین معاملات ملک با شما به صورت مختصر ولی مفید صحبت کرده ایم. بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که خرید و فروش ملک به هیچ عنوان کار آسانی نیست؛ چراکه باید با مشاورین کار بلد و امین در این حوزه صحبت کنید. متأسفانه برخی این موضوع را بی اهمیت در نظر میگیرند  و در آینده با مشکلات حقوقی و غیر حقوقی ریر و درشتی روبرو می شوند و به همین دلیل، توصیه ما به شما این است که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه با مشاورین ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: بررسی برای خرید ملک دماوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *