سرمایه گذاری ملک

سرمایه گذاری ملک

چکیده محتوای صفحه

سرمایه گذاری ملک

از سوی دیگر در شرایط کنونی افزایش قیمت ملک و رقابت خریداران به دلیل کمبود بودجه برای خرید، سبب شده تا خرید  املاک و مستغلات، کمی برای مردم دشوار کرده شود، به ویژه افراد تازه کار که تا به حال سابقه سرمایه‌گذاری روی املاک و مستغلات نداشته‌اند ممکن است ابتدا این سوال برایشان پیش بیاید که سرمایه گذاری ملک بهتر است یا خانه و آپارتمان باشد؟. اگر این موضوع برای شما هم سوال است، با ما همراه باشید تا در این مقاله پاسخ خود را دریافت کنید.

نکات سرمایه گذاری ملک

نگهداری از ملک و زمین خریداری بسیار ساده‌تر از خانه است و هزینه‌های نگهداری اضافی کمی دارد، اما وقتی شما یک قطعه زمین می‌خرید باید سال‌ها صبر کنید تا قیمت بگیرد و داشتن یک قطعه زمین در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌ ملک جایگزین تقاضای کمتری دارد.

گرچه با تسطیح زمین ناهموار و حذف گیاهان هرز، می‌توانید در آن انواع سبزی و میوه را بکارید و از آنها درآمد غیرفعال داشته باشید. اما اگر خانه‌ای بخرید و آن را اجاره بدید، بعدها برای فروش آن با مشکلات عدیده‌ای مانند سیم‌کشی و لوله کشی و کارهای بازسازی و نوسازی وسیع مواجه می شوید و مسئول رفع هر گونه مساله‌ای هستید که در طول زمان توسط مستاجرین ایجاد شده باشد مانند: آسیب دیدن شیرهای آب، پوسته پوسته شدن رنگ دیوارها، سقف و غیره.

اما اگر روی خرید و نگهداری زمین سرمایه‌گذاری کنید، حتی نیازی به بازدید منظم از قطعه زمین‌تان ندارید. به خصوص اگر زمین شما جای اَمنی قرار گرفته باشد و با همسایگان‌تان دیوار مرزی داشته باشید. در این صورت، فقط باید گهگاه به آن سری بزنید تا مطمئن شوید که هیچ آسیبی مانند ترکیدگی خط لوله یا تجاوزات غیرقانونی اتفاق نیفتاده باشد. اگر همه چیز مرتب و بر وِفق مرادتان باشد، باید فقط صبر کنید و ببینید ارزش ملک با گذشت زمان، چه زمانی افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش زمین و باغ ویلا در خسروان دماوند تهران

سرمایه گذاری ملک یا خانه ؛ فرصتی برای کسب سود

همان طور که در بالا اشاره کردیم خرید قطعات زمین با گذشت زمان، ارزش فروش مجدد بیشتری دارد و سرمایه گذاری ملک با سرمایه کم نیز ممکن است، در حالیکه برای خرید خانه در ابتدای امر باید پول زیادی داشته باشید وگرنه مجبور به گرفتن وام می‌شوید و اگر قادر به پرداخت آن نباشید ممکن است سرمایه اولیه‌تان نیز از دست برود.

این یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید زمان سرمایه گذاری به آن توجه داشته باشید. ارزش زمین با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند، در حالی که ارزش آپارتمان و خانه‌های خریداری شده به قصد سرمایه‌گذاری، اغلب به شدت کاهش می‌یابد.

حتی اگر بتوانید خانه یا آپارتمانی بخرید و آن را برای مدت زمان خوبی اجاره بدید، همچنان ارزش قیمت خود را از دست خواهد داد. این بی‌قیمت شدن خانه و آپارتمان‌ها به دلایلی مانند؛ طراحی منسوخ و قدیمی خانه، استفاده از روش‌های قدیمی ساخت و ساز و فرسودگی معمولی پیش می‌آید و قیمت واحد مسکونی خریداری شده تحت تاثیر ساخت پروژه‌های جدید و کنونی محله‌ای که شما در آن خانه یا آپارتمان خریده‌اید، قرار می‌گیرد. البته اگر سرمایه اول کلانی در اختیار دارید که شما را قادر به بازسازی خانه‌های کلنگی می‌کند، به این گزینه به جای خرید زمین بیشتر فکر کنید.

هم اکنون جهت خرید خانه و آپارتمان سرمایه گذاری ملکدر شهرهایی مانند البرز، خراسان رضوی، مازندران، تهران، گیلان و آذربایجان شرقی به دلیل مهاجرت زیاد افراد از سراسر کشور به این شهرها، به ویژه خرید خانه‌های کلنگی و بازسازی برای فروش مجدد، می‌تواند سرمایه‌گذاری موفقی باشد و سود کلانی نصیب‌تان کند.

توجه داشته باشید که ارزش پولی ملک و زمین خالی نسبتاً سریع افزایش پیدا می‌کند، به ویژه اگر در یک محله محبوب یا رو به رشد واقع شده باشد. از این گذشته، همیشه برخی خریداران ثروتمند هستند که خرید یک هکتار زمین و ساخت یک خانه سفارشی که نیازهای آنها را برآورده می‌کند را به خرید یک خانه قدیمی که تعمیر آن به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد، ترجیح می‌دهند.

با این تفاسیر حتی اگر پول نقد کافی در اختیار ندارید، خرید ملک و زمین خالی تصمیم عاقلانه‌ای برای افرادی است که به دنبال سرمایه گذاری‌های بلندمدت هستند و سود زیادی را برایتان به همراه می‌آورد. اما خرید آپارتمان معمولا برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت شاید گزینه خوبی باشد.

سرمایه گذاری ملک یا خانه ؛ فرصتی برای کسب سود

آینده خرید آپارتمان بهتر است یا ملک ویلایی

با در نظر گرفتن این موضوع که آینده سرمایه گذاری ملک در مسکن تا حدودی نامشخص است، با خرید یک ملک خالی می‌توانید به راحتی آن را به یک ملک ویلایی تبدیل کنید و یا با دریافت سود کمتری آن را به شخص دیگری برای ساخت خانه یا ویلا بفروشید و سود خوبی در مدت زمانی اندک نصیب‌تان شود.

حتی برخی افراد برای نگهداری از دام‌ها یا کاشتن درخت و انجام امور کشاورزی، یک ملک می‌خرند و اگر بخواهند بعداً آن را می‌فروشند. حتی می‌توانید یک خانه اجاره‌ای در چند هکتار ملک ایجاد کنید تا پول بیشتری کسب کنید. بنابراین زمین یک سرمایه‌گذاری بسیار متنوع است، زیرا پتانسیل زیادی دارد.

خرید یک قطعه زمین ارزان‌تر از خرید خانه یا آپارتمان است. دلیل این امر ساده است: هنگام خرید خانه، اساساً برای دو چیز پول می‌پردازید – زمین و ساختمان واقعی.

بنابراین پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری روی زمین یا خانه و آپارتمان بهتر است، ساده است. علاوه بر این، شما واقعاً نمی‌توانید مدل خانه یا آپارتمان را سفارشی‌سازی کنید، مگر یک بازسازی ساده انجام دهید، که تازه احتمال دارد مجبور شوید هزینه بیشتری نسبت به ساختن یک خانه از آغاز، مطابق سلیقه شخصی‌تان هزینه بردارد.

از طرف دیگر، خرید یک قطعه زمین خالی به شما این امکان می‌دهد تا یک چیدمان کف مطلوب را برای ساختمان‌تان برنامه‌ریزی کنید (به خصوص که الان مسئله وقوع زلزله در ایران بسیار جدی است) و در عین حال فضایی را برای ساخت خانه- باغ، حیاط خلوت یا دورهمی‌های خانوادگی در اطراف آتش در نظر بگیرید. در حقیقت، هنگام مالکیت زمین به جای خرید یک خانه از قبل ساخته شده، شما فرمانده بی ‌چون و چرا و طراح اصلی خانه دلخواه‌تان هستید.

بیشتر بخوانید: دیواری چینی باغات در دماوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *