قوانین مهم رهن ملک

قوانین مهم رهن ملک

چکیده محتوای صفحه

قوانین مهم رهن ملک

امروزه انواعی از ملک ها را مانند ملک تجاری و ویلایی و باغ و آپارتمان و غیره را افراد به عنوان های مانند اجاره و یا رهن می گیرند. احتمالا اولین سوالی که ممکن است برای افراد پیش بی آید حتما این می باشد که قوانین مهم رهن ملک چیست،  و چگونه باید اقدام به این عمل کرد و شرایطی که لازم است را نیاز مند دانستن ام ها می باشند. ما هم قرار است که در این مقاله برای شما از این نوع قوانین و شرایط که برای رهن ملک ها استفاده می شود، اطلاعاتی مفید و مختصری را ارائه بدهیم.

 بخوانید: خرید و فروش زمین و باغ ویلا در جابان دماوند تهران

رهن ملک به چه معناست؟

دقت داشته باشید که به جز اجاره ‌کردن ملک می توان از راه دیگری مانند رهن کردن ملک استفاده کرد، که فرق بین اجاره و رهن را می توان این گونه بیان کرد که در اجاره فرد مستاجر باید علاوه بر پولی که داده اند به صاحب خانه هر ماه نیز یک مبلغی را به صاحب خانه بپردازد، اما در رهن کردن فقط باید یو مبلغی داده شود و دیگر هر ماه نیاز نیست که پولی پرداخت شود.

که این روز ها رهن ملک بیشتر رایج تربه نسبت اجاره کردن می باشد، و اینکه مناسب تر و راحت تر می باشد و حتما باید از قوانین مهم رهن ملک هم هر فردی اطلاعاتی داشته باشد.

رهن ملک به چه معناست؟

با قوانین مهم رهن ملک آشنا شوید

اگر به دنبال اجاره و رهن ملکی که مد نظر شما است هستید، در مرحله ی اول باید حتما به نزدیک ترین بنگاه فروش ملک در همان منطقه مراجعه کنید، و از آن ها راجع به ملک مورد نظر خود اطلاعاتی را کسب کنید و سپس اگر مورد تایید واقع شد باید وارد بحث و قوانین مهم رهن ملک شوید.

قوانین مهم رهن کردن ملک ها عبارتند از :

  • حتما باید هر دو فرد صاحب خانه و مستاجر از تمامی مدارک خود اصل و کپی را به همراه داشته باشند.
  • حتما زیر نظر یک املاکی مطمئن و درستی تمامی کار ها را انجام دهند.
  • استفاده کردن از حضور دو شاهد برای انجام قرارداد بین دو طرف.
  • پرداخت کامل پول رهن به حساب صاحب خانه توسط فرد مستاجر.
  • ثبت قرارداد رهن برای هر تعداد سالی که می خواهید.
  • قید شرایطی که هر دو طرف می خواهند مخصوصا صاحب ملک در قرارداد.

بیشتر بخوانید: طراحی ویلا و ساختمان

چه شرایطی تعیین کننده قیمت برای رهن ملک در قوانین مهم رهن ملک  می باشد؟

همانطور که گفتیم برای اجاره و رهن کردن هر ملکی باید به یک سری از مشخصات و ویژگی های خانه توجه کنید، چرا که هر ویژگی و امتیازاتی که ملک ها دارند هر کدام باعث بالا تر رفتن ارزش آن می شوند، و از طرفی نیز قیمت را برای عقد قرارداد بین دو طرف می تواند تعیین کند.

امتیازات برای قیمت رهن ملک عبارتند از :

  • متراژ و زیر بنای خانه
  • موقعیت مکانی که ملک دارد
  • بالکن و یا تراس
  • درب ضد سرقت
  • امنیت
  • منطقه
  • نمای ساختمان
  • تعداد اتاق خواب

 

در چه شرایطی می توان قرارداد را فسخ کرد؟

اگر روزی هم قراردادی را بستید برای هر ملکی شاید روزی نیاز باشد که به انجام فسخ قرارداد بپردازید، که یک سری از شرایط  و قوانینی نیز وجود دارند که بر اساس آن ها نیز می توان به انجام فسخ قرارداد نامه ای رهن و یا اجاره ی ملک پرداخت که این کار جزوی از حق شما می باشد، و هم حقی برای صاحب خانه نیز می باشد یعنی هر دو طرف این حق را دارند که بتوانند روزی که از هر شرایطی ناراضی بودند، فسخ قرارداد انجام دهند.

در شرایطی مانند اینکه خود صاحب ملک و یا مستاجر  در اوله ثبت قرارداد این مورد را ذکر کرده باشند، اگر فردی به عنوان مزاحم برای مستاجر وجود داشته باشد و باعث اذیت آن ها شود و صاحب خانه آن را تذکر نداده باشد می توان اقدام به فسخ کرد، اگر خانه دچار مشکلاتی شود و مستاجر به تعمیر آن نپردازد، شاید دوباره باعث مشکلاتی بیشتری شود صاحب خانه با فسخ قرارداد نامه می تواند آن را از ملک خود بیرون کند و یا دلایل دیگر اینا جزوی از قوانین مهم رهن ملک می باشند.

در چه شرایطی می توان قرارداد را فسخ کرد؟

سخن آخر

سعی کردیم که در این مقاله راجع به اینکه قوانین مهم رهن ملک چیست و چه شرایطی نیازمند انجام این معاملات است، مطالبی را مطرح کرده باشیم تا با مطالعه این مقاله بدانید که چقدر وجود هر یک از این قوانین و شرایط حیاتی و ضروری است چرا که با رعایت آن ها است که یک قرارداد نامه ای تنظیم می شود و به ثبت می رسد و دارای رسمیت می شود.

بیشتر بخوانید: مشارکت در ساخت خانه و ویلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *